Wednesday 14 August 2013

Surau di Kota Tinggi mungkin diroboh.



JOHOR BAHRU: Penasihat Majlis Agama Islam Johor (Maij), Datuk Noh Gadut mengandaikan surau di pusat peranginan di Sedili Besar, Kota Tinggi yang mencetuskan kontroversi kerana membenarkan penganut agama lain beribadat dalam surau itu akan dirobohkan.

Bagaimanapun keputusan bersabit hal itu hanya akan disahkan selepas siasatan ke atas pengusaha pusat peranginan itu selesai dan dijangka mengambil masa sebulan. Keputusan itu akan dibuat Jawatankuasa Fatwa Negeri.

Noh dalam pada itu memberitahu Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar bertitah agar Maij mengeluarkan pekeliling menentukan kedudukan kiblat kepada semua pengusaha pusat peranginan di negeri ini.

Isu surau di pusat peranginan di Tanjung Sedili Besar di sini mencetus kemarahan banyak pihak apabila pemiliknya membenarkan sekumpulan penganut Buddha menjalankan upacara keagamaan dalam suraunya.

Natijahnya pemilik pusat peranginan itu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen dan direman sehingga Jumaat.

Lelaki yang berusia 45 tahun itu merupakan warga Singapura dengan status permastautin tetap (PR) Malaysia, ditahan pada petang Ahad di Tanjung Sutera Resort, 40 kilometer dari sini.


Polis berkata, kejadian itu disiasat di bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan atau mencemarkan tempat ibadat dengan niat untuk menghina mana-mana agama.

No comments:

Post a Comment