Wednesday 12 June 2013

Tunku Aminah rasmikan perpustakaan tertinggi di Asia.


Puteri Sultan Johor, Tunku Aminah Sultan Ibrahim hari ini berkenan merasmikan Perpustakaan Tunku Tun Aminah Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), di sini yang merupakan perpustakaan tertinggi di Asia.

Yang turut hadir ialah Naib Canselor UTHM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Noh Dalimin dan Ketua Pustakawan Perpustakaan Tunku Tun Aminah, Bharun Narosid Mat Zin.

Dalam gimik perasmiannya, Tunku Aminah turut diberi penerangan tentang latar belakang perpustakaan setinggi lima tingkat yang siap dibina pada 2010 di atas tapak seluas 16,000 kaki persegi.

Selepas gimik perasmian, Tunku Aminah kemudian dibawa melawat ruang perpustakaan yang kini menempatkan lebih 300,000 buah buku kepada mahasiswa selain dilengkapi dengan mesin penyerahan bahan dan ruang pembelajaran maya.

Sementara itu, Bharun Narosid memberitahu, Perpustakaan Tunku Tun Aminah yang merupakan perpustakaan tercanggih di negeri ini bukan sahaja membuka keahliannya kepada mahasiswa UTHM, malah turut menerima keahlian daripada komuniti luar.

"Perpustakaan Tunku Tun Aminah berbeza daripada perpustakaan lain kerana di sini, UTHM mengenakan konsep perpustakaan keluarga yang membenarkan kemasukan kanak-kanak."Berikutan itu, UTHM menyediakan perpustakaan kanak-kanak yang membolehkan ibu bapa meninggalkan anak mereka sementara mendapatkan bahan bacaan yang dikehendaki," katanya.

Beliau berkata, selain ratusan ribu buku, terdapat 40,000 jurnal disediakan di perpustakaan tersebut untuk komuniti dari dalam dan luar UTHM.


1 comment:

  1. Assalamualaikum semua,

    Iklankan produk dan perniagaan anda atau barangan terpakai yang ingin anda jual di laman web www.produkmuslim.info

    Ekonomi teguh ummah kuat sokongan anda amat dihargai

    Terima kasih

    ReplyDelete